דברים שלא ידעתם על דלתות

הידעתם כי לעיצובים של דלתות שונות – משמעויות תיאולוגיות, חברתיות ואפילו פוליטיות – הקשורות להיסטוריה של נדידת העמים? מעוניינים לדעת מה מסמלת דלת אדומה? ומה משמעותו של משכן עם דלת כחולה בהירה? מה המשמעות של אי הצבת חלון מול דלת בכוונה תחילה? ואפילו לדלת שחורה לגמרי או צבעונית למהדרין יש משמעות מרחיקת לכת!

דלת כחולה והעיר צפת: הקשר בין צבע השמים לעיר המקובלים
לא בכדי נוהגת האוכלוסייה הדתית בעיר הצפונית לתכנן את בתיה כך שדלתות הכניסה שלהם כחולות בהירות. האמונה מייחסת לדלת הכחולה הגנה מפני עין הרע, ובכלל – לא מעטים מאמינים כי עיר זו היא למעשה שער לשמים. השמועה מספרת כי גם למי שלא דתי אך גר בצפת צריך להיות קשר לצבע הכחול, משום שככל הנראה היו משקי בית בהם נעשה שימוש בתמהיל של מרכך כביסה כחול עם מים על מנת לחסוך בקניית צבע. אכן, באזורים בהם יש אינטגרציה בין דתיים וחילוניים, כמו קריית האומנים בעיר, ניתן לראות שבבתים רבים הדלת היא כחולה בהירה.

על דלת אדומה והקשר לפנסילבניה סטייט, ארה"ב
בפנסילבניה, בה נמצאת בין היתר העיר פילדלפיה אשר מאכלסת קהילה נוצרית דתית לא מעטה, נהוג השימוש בדלת אדומה בכניסה לכנסיות. מדובר בזוג דלתות אדומות המהווה מפתח דו כנפי, כשעיטורי ברזל שחורים מעטרים את הדלת. בנצרות, בדומה מאד לסיפור יציאת מצרים ביהדות, מאמינים כי האדום הוא צבע הצלה. להזכירכם, ביציאת מצרים, ציווה הבורא את משה רבנו להורות ליהודים לצבוע את סף ביתם בדם קורבן הפסח על מנת שאצבע המשחית לא תפגע בבתים שלהם במכת בכורות. אכן, גם על פי ההלכה הנוצרית – חל איסור לפגוע במי שנמצא בתוך מבנה עם דלת כניסה אדומה.

עיצוב הדלת בשיטת פנג שוואי
פנג שוואי היא שיטת עיצוב סינית עתיקה המאמינה בקשר בין הבית המעוצב לבין הטבע, כשאת חוקי הקשר הזה מכתיבה תורת הפנג שוואי. ביחס לדלתות יש שני חוקים שחשוב מאד להכיר:
1. יש לפלס דרך נוחה וללא מכשול בין המרחב לבין הדלת.
2. אין להציב דלת וחלון אחת מול השני. הפנג שוואי גורס כי הצבה כזו תוציא את האנרגיות החיוביות דרך החלון.

דלת שחורה לחלוטין והקשר לשלטון הבריטי
כשמלכה או מלך הלכו לעולמם בבריטניה, ציווה הממסד הבריטי על נתיניו להמיר את הדלת לשחורה, לאות אבל. עד היום, בית ראש הממשלה הבריטי, הלא הוא הכתובת המפורסמת "דאונינג 10, לונדון", מעוטר בדלת שחורה לחלוטין המסמלת את המסתורין מאחורי 100 החדרים בבית רה"מ.

דלת צבעונית נועזת והקשר לתרבות האירית
כפועל יוצא של המנהג הבריטי להתקין דלתות שחורות לאות אבל על מות מלך/מלכה, הופעל לחץ לא קל על הנתינים באירלנד לעשות כן לאחר מות המלכה ויקטוריה. האירים, שאינם היו ידועים בחיבתם לבריטים דאז החליטו למרוד בהמוניהם והתקינו דווקא דלת בעלת צבע נועז כדי להתגרות בממסד בלונדון.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן